Страници

12 февруари, 2011

1500 търговци от Монтана свързват касовите си апарати с НАП до края на септември

Около 1500 търговци от Монтана, регистрирани по ДДС, трябва да изградят дистанционна връзка на фискалните си устройства с НАП до края на септември т. г. Наредбата за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти задължава всяка компания, която има регистрация по ДДС, да изгради GPRS връзка със сървърите на НАП по подобие на бензиностанциите, които направиха това през януари. До края на март 2012 г. същото изискване трябва да изпълнят всички останали търговци у нас.

До края на февруари в сайта на ведомството www.nap.bg ще бъде публикувана електронна справка, позволяваща на всеки търговец да провери дали използваният от него касов апарат може да бъде модифициран с допълнителен модул или се налага купуването на нов. Същата информация след февруари ще може да се получава на телефона на информационния център на НАП 0700 18 700. Към момента са одобрени и се произвеждат 7 модела касови апарати, които отговарят на новите изисквания.

Според приходната администрация електронната връзка на касовите апарати с НАП има потенциал значително да намали сивия оборот в икономиката. Според анализи на приходната агенция близо 70% от всички търговци у нас укриват целия или част от оборота си. Новата система позволява всяко фискално устройство автоматично и без знанието на собственика си да подава информация за оборота, натрупан в съответния обект. Паралелно с това има възможност инспекторите на НАП дистанционно по компютърен път да следят продажбите на произволно избран търговец, като по този начин на проверки и ревизии ще бъдат подложени само некоректните дружества. Системата позволява и автоматизирано следене на средните стойности на оборотите на определени групи обекти и може да сигнализира, ако приходите в определен магазин значително намалеят или се увеличат.

Сумата за модифицирането на касовите апарати или за купуване на нови се признава за разход за данъчни цели, а с парите, платени за изграждане на дистанционната връзка, се намалява облагаемата с данъци основа.

НАП подготвя нарочна комуникационна кампания, с която да информира всички регистрирани по ДДС фирми за новите изисквания.