Страници

26 ноември, 2008

Бюджет 2009 – нереалистични прогнози и нелегитимни политики

Проектът за държавен бюджет за 2009 г., който правителството представи пред Народното събрание не почива на реалистични прогнозни оценки за икономическото развитие на страната през идната година. Очакванията на управляващите по отношение на показатели като икономически растеж, инфлация, безработица, ръст на доходите, ниво на усвояване на средства по европейски програми, ръст на БВП са илюзорно оптимистични.
Бюджет 2009 е и финалният завършек на поредицата обществено-нелигитимни политики от страна на Тройната коалиция. Политики, за които нито един български гражданин не бе дал своя глас. Такива политики за 2009 са: поредното ултра-консервативно решение – този път за разпределение на осигурителните вноски; 33-процентното увеличаване на данък „здраве” без ясна представа за старта и насоката на здравната реформа; „либералният” подход държавата да изземе финансови средства над 44% от БВП от гражданите и бизнеса чрез приходите в държавния бюджет. Този показател в страните,определящи се като либерални икономики е в рамките между 30% и 35%.
Според проектобюджета през 2009 г. се очаква инфлацията да бъде около 5.4%. Нереалистичността на тези прогнози се подкрепят от сравнението за 2008 – инфлацията през настоящата година достигна до нива от 15%; само цените на хранителните стоки нараснаха с 25%! Противно на икономическите тенденции управляващите залагат почти тройно по-ниски нива на инфлация през следващата година. Залага се на 6% икономически растеж, при положение, че редица български и европейски институции и центрове предупредиха, че растежът през 2009 г. трудно би достигнал нива над 2-2.5%. Нивото на усвояване на средства по европейски програми през 2008 г. е катастрофално ниско, а злоупотребите с тях са огромни. Въпреки това управляващата коалиция залага 4% дял от БВП като съфинансиране. Различни анализи показват, че през следващата година се очаква сериозен ръст на безработицата, но проектобюджет 2009 не предвижда превантивни мерки в това отношение. Отново се залага на голям бюджетен излишък - не по-малко от 3% от БВП.
При формиране на бюджет 2009 не е направен качествен анализ на очаквания ефект от световната финансова криза и се пренебрегва проблема, свързан с финансовите взаимоотношения с ЕС. Оптимизмът на правителството за усвояването на европейските фондове е лишен от разумни доводи - на фона на ширещата се корупция, спряни пари от еврофондовете и липсата на капацитет за работа по европрограмите. Паралелно с това, вноската на България в колективния бюджет на ЕС се увеличава от 1 на 1,3% от БВП. Тези разходи, за разлика от ползването на фондовете на ЕС, са сигурни и не подлежат на корекция. Именно оптимистичните предвиждания в областта на усвояването на средствата от ЕС са в основата на очакваното задържане на публичните разходи на равнище от 40% от БВП, при спад на собствено националните разходи от 36,4 на 35,9 % от БВП. Свиването на националните бюджетни разходи е следствие от очакваното намаляване на приходната част на бюджета. Това намаление не е свързано с данъчно-осигурителната тежест, тъй като наред с очакваното минимално намаляване на пенсионните осигуровки се предвижда увеличаване на здравните вноски. Очаква се и намаляване на приходите от косвени данъци в условията на икономически спад, намалено потребление и в пъти по-ниски цени на енергоносителите.
Със съкращение

Няма коментари: